Friday, February 13, 2009

gawat!!..gawat!!..

assalamualaikum..
cm yg kita tau la..skrg musim kegawatan ekonomi..2009 ni penuh dugaan dgn keadaan kegawatan ini..dan ni dikatakan kegawatan ekonomi yg paling trok kalo ikutkan sejarah dunia..thn 77..thn 85..thn 2003..kegawatan berlaku..tp ketika itu kegawatan berpunca dari asia..leh cover lg..tp 2008/2009 ia berpunca dari US..Eropah..berpunca dari kuasa besar..kalo dulu kita dh rasa teruk..yg ni pikir sendiri la..

kita leh tgk dh brape byk company besar sluruh dunia yg tumbang ..kilang2 yg tutup..company2 yg gulung tikar..yg jadi mangsa pekerja la..aku semalam de gi dgr talk..speaker tu ckp..di malaysia,thn 2009..kemungkinan 500 000 org kehilangan kerja..perghh..ramai tu..
di singapura,500 000 jgk diberhentikan kerja & 300 000 drnya ialah rakyat malaysia yg kerja kt sana..total 800 000 org mengangur & mencari kerja..

ssh nye nk cari kerja gini..tu belum tambah lagi..graduan U yg kuar nk cari keje gak lbh kurang 200 000 org..pastu pelajar lepasan SPM&STPM lbh kurang 500 000 org lg..IPTA & IPTS juz mampu menampung 200 000 org je,so baki 300 000 org lagi mencari keje gak...
skrg dh berapa total org yg cari keje tahun 2009 ni..lebih 1 juta org....ramai tu!!...

boleh bayangkan x kesukaran nk cari keje tu thn ini..so sudah bersediakah kita nk hadapi semua ni.. kpd yg bekerja tu kerja la elok2..syg bos anda..syg comp anda..jgn cpt melatah nk benti sbb ssh nk cari keje skrg..

pada aku..aku dh wat backup..keje adalah plan A aku..skrg aku aktifkan plan B aku iaitu venture bizness..skrg biz pe yg modal kecil,income besar??xde benda ln dh..MLM..xkisah la pe org kata psl MLM ni..pada aku ni peluang,kalo kita nmpak die punye potensi,kita grab je..

sebenarnye aku duk sembang pasal gawat ni...sebab aku xdpt gaji lg!!!..company aku pn dilanda kegawatan!!...dh dkt 15hb xde byang gaji pn lg..agak terkial-kial aku hidup skrg ni..trok btol la!!..tp xpe sabar2...hehe..
k la...chow...

1 comment: